Lisette Schelhaas

zondag 6 februari 2011

Ik ben Lisette Schelhaas, dit jaar word ik 40, ben getrouwd met Marco en wij wonen, samen met onze 16 jaar oude ex-kater Tobber, in Zwolle. Sporten doe ik van jongs af aan, gymmen, later turnen en volleyballen. Vanaf de 3wielertijd zit ik regelmatig op een fiets, mijn eerste date met Marco was - hoe kan het ook anders –fietsen (op de oude racefiets van mijn zwager) naar Giethoorn. Daarna kocht ik op mijn 19e mijn eerste racefiets een Giant Peloton! Bij die ene fiets is het niet gebleven. Inmiddels bezitten we samen 8 fietsen.  Ik heb altijd recreatief gefietst met als voornaamste doel fietsvakanties overleven. Daarom hebben we vanaf  1998 een tandem om het niveau verschil tussen ons te compenseren. Marco is de echte fietser, A amateur wedstrijdjes, Luik Bastenaken Luik, Marmotte, Dolomieten Marathon, Alpenchallenge, meestal ga ik mee voor de ravitaillering (en voor de show neem ik wel eens reservewielen mee) . In 2007 is mijn liefde voor ATB-en ontstaan en sindsdien heb ik aardig wat NTFU toertochtjes volbracht (zie foto, Nijverdal december 2009). Ondanks een paar heftige valpartijtjes (“ head- first” landingen met de tanden in moeder aarde ) zit ik deze winter weer regelmatig op de fiets. Sinds januari train ik voor het goede doel: 2x de Alp!


Waarom dit doel? Waarom niet?!! Gevoel is moeilijk te omschrijven, daarom de feiten. Kanker is (nog) vaak een dodelijke ziekte. De deskundigen weten niet waarom de ene patiënt overleeft en de andere niet. Met geld is onderzoek mogelijk. Een dergelijke evenement zorg er voor dat velen (heel eventjes) stilstaan in zijn of haar “ratrace” beseffend dat gezondheid een groot en belangrijk goed is. Maar erbij stilstaan is niet genoeg! Keiharde euro’s kunnen een toekomst voor de huidige en toekomstige patiënten opleveren. Net als alle andere teamleden, wil ik ook een steentje bijdragen om onderzoek naar kanker te kunnen (blijven) financieren.  Dit jaar wil ik dus meer doen dan alleen de maandelijkse automatische incasso voor het KWF.
Net als bij sommige andere teamleden is kanker in mijn vriendenkring geslopen. Sommige dagen zijn in mijn geheugen gegrift, Nynke op de dag van de operatie, de daarop volgende chemo-kuren, het verliezen van haar, daarna de bestraling en toen nog meer chemo-kuren. Nynke leeft gelukkig nog. Robert helaas niet meer. Zijn broer Richard heeft vorig jaar 6x de Alp beklommen. De kanjer! Marco was mee (ter motivatie fietste hij  3x mee omhoog) en de foto’s en de filmpjes die hij tijdens die beklimmingen maakte zijn zeer indrukwekkend. De aankondiging voor 2010 had ik op Achmeanet gezien, maar wimpelde het weg omdat ik dacht dat deelname alleen voor echte fietsers zou zijn bedoeld. Niets bleek minder waar. Dus toen ik de oproep dit jaar weer zag voorbij komen dacht ik meteen ik doe mee. Toch twijfelde ik; ik  ondervond  veel hinder van mijn laatste valpartij en vroeg me af of ik wel in staat zou zijn genoeg sponsors te vinden. De twijfel nam weg op het moment dat Bert, mijn schoonpa, ook onder het mes moest vanwege kanker.

De trainingen zijn begonnen. Zo heb ik afgelopen vrijdag in regen en wind 5x “ De Knobbel” in `t Harde opgefietst.  De eerste “ berg” training (eh, nou ja, meer een mini heuveltje), nog velen te gaan!
Ook de sponsoractiviteiten krijgen steeds meer inhoud. Mijn supermaatjes Erik en Richard hebben al financiële toezeggingen gedaan. Van Richard heb ik beenstukken en armstukken gekregen om warm te blijven op 9 juni 5 uur  ‘s ochtends. En het allermooiste is dat zijn kanjer trofee nu (tijdelijk) pronkt op mijn bike op de Tacx hometrainer,  dat motiveert enorm! Opgeven is geen optie!

Samen met mijn teamgenoten Reint en Willem organiseren we op 9 april een baanclinic in Apeldoorn. Schrijf je in voor deze unieke ervaring! Of doneer aan mij of mijn teamgenoten! 

0 reacties:

Back to TOP